Vandringar

Vandringarna nedan är relativt "enkla" i bemärkelsen att de endast kräver bra skor, vatten och visst flås!

I Frankrike brukar man inte beskriva vandringar i kilometer då det oftast är backigt (eller väldigt backigt!) utan istället i tid. Vi har gjort ungefärliga tidsangivelser då det ju handlar om att stanna upp och njuta av både utsikt och medhavd matsäck!

Vandringarna är översiktligt beskrivna så en varm rekommendation är att köpa en karta. Det finns flera varianter både digitala och pappersvarianter. Det finns utmärkta papperskartor från IGN Rando (IGNrando.fr). Kartorna finns i 1:25000, vilket rekommenderas, och kan köpas i de flesta större mataffärer och tidningshandlare i området. Det finns också bra appar, tex All Trails och Outdooractive. De kostar några kronor men fungerar mycket bra. Vill man ha en gratisapp (utan positionsangivelse) så kan man testa "Géoportail".

Några av vandringarna finns också beskrivna på tourisme-dracenie.com.

Callas - Bargemon

Vandringen börjar vid huset. Gå ned till byn och passera posten och fortsätt mot skolan. Gå förbi skolan (en mindre väg nedanför bilvägen till Bargemon) och följ vägen runt skolan. När ni ser en återvinningsstation på vänster sida så går ni vänster och ser en tunnel! Det är det gamla tågtunneln. Den är renoverad men det ser lite "slarvigt ut". Tänd lampan på telefonen, tunneln är ca 200 meter. När ni kommer ut ur tunnen så befinner er då några meter nedanför bilvägen mot Bargemon. Följ sedan grusvägen upp genom dalen till Bargemon. Ni kommer att ha byn i blickfånget flera gånger och också se Clavier uppe till höger. När ni närmar er byn så har ni flera alternativ, välj en väg/stig in i byn. Ni har nu vandrat ca 5 km. Testa gärna någon av restaurangerna eller bara vandra runt i byn, missa inte utsikten från fontänen (en bit längs bilvägen mot Callas). Tag samma väg ned igen, det är mest nedför!

Upp/Nedgång: 400 m

Tid: ca 1 tim 30 min upp och lite mindre ned.

Callas - Bois Communal

Vandringen börjar och slutar vid huset och är perfekt som en spänstig promenad inför fördrinken. Gå ned till kyrkan och den lilla lekplatsen på norra sidan. Se skylt mot Les Gardettes och starta uppgången. Det kommer att luta sakta uppför i några kilometer, följ "Piol" och tag vänster vid "Oratoriet". Följ sedan grusvägen väster ut, Ni kommer att gå genom lövskog och hagar med fin utsikt åt söder och havet. Det en är kommunal skog med lite boskap så tveka inte om ni kommer till små bommar, det är bara att passera. Följ sedan bergskammen väster ut på som högst 710 möh. Efter ca 5 km är ni på "toppen" med utsikt mot Montferrat, ett perfekt fikaställe! Efter ca 6 km tar ni vänster vid ett Y-kors, gå mot syd-öst, nu bär det nedåt och tillbaka mot byn. Ni kommer efter ca 9 km ned på vägen från Figanière mot Callas, ni passerar strax innan Callas byns stora bouleplan.

Upp/Nedgång: 377 M

Tid: Ca 2 tim 30 min (utan fikapaus och med längtan till fördrinken)

St Tropez - Littoral - kustvandring

Littoral innebär att man vandrar precis vid havet och det erbjuds tack vare en lag från 1986 med 2 meters strandskydd! Det innebär att vi kan vandra runt St Tropez halvön, mellan havet och de enorma villorna. Parkera vid plage des Canoubiers och följ kustlinjen västerut så kommer ni efter några hundra meter till skyltar som leder er runt halvön. Vid Pointe de Capon vänder ni åt land och passerar över halvön tillbaka till bilen (asfalterad väg). Det är en fantastisk promenad men tänk på trafiken till St Tropez, ha tålamod och starta mycket tidig från huset.

Upp/Nedgång: 0 M

Tid: Ca 3 tim 30 min med fikarast

Clavier - Chapelle Sainte-Anne

Parkera bilen vid infarten till byn. Gå rakt igenom byn förbi skolan som ligger i utkanten. Efter skolan hittar ni en skylt mot Chap St-Anne. Ni går först genom ett villaområde i några serpentiner innan ni kommer till en vattenreservoar. Där tar ni stigen in i skogen uppför kullen. Ni följer sedan stigen i serpentiner upp till en platå där ni hittar slutmålet. Uppe vid kapellet har ni underbar utsikt och matsäcken intas bäst i sydläge med utsikt mot Clavier. När ni är nöjda ta samma väg ned eller ta den längre vägen genom att följa åsen rakt österut i 1,5 km och tag sedan söderut och följ grusvägen tillbaka till vattentornet.

Upp/nedgång: 330 m

Tid: ca 1 tim upp och lite mindre ned

L'Endre

En vandring med utsikt över berg, vingårdar, hav och med möjlighet till ett dopp!

Tag bilen mot Le Muy, väg D25, åk ned till en rondell en bit innan Le Muy med avtag mot Bagnols-en-Foret och golfbanan S:t Endreol, väg 47. Passera golfbanan och kort därefter, direkt efter bron över floden L'Endre, tar ni vänster ned på en stor parkering. Där börjar vandringen. Vid parkeringen finns en skylt som visar de vandringsalternativ som finns och den färg ni skall följa.

Följ floden i några kilometrar, ni kommer så småningom fram till en "sjö" i floden där det kan passa bra med ett dopp! Efter doppet tag höger upp på stigen som bär er uppåt på berget. Följ stigen och markeringarna, det stiger rätt rejält en bit men ha förtröstan, utkikspunkten är härlig, ni kommer att se ända till Sainte-Maxime och havet!

Följ sedan markeringarna i riktning havet och senare tillbaka till parkeringen. Ni kommer att passera ett område där man nästan förväntar sig att se elefanter och giraffer, en savannliknande terräng som ger vandringen en ytterligare dimension.

Upp/Nedgång: 270 M

Tid: ca 3 timmar inklusive dopp och fika på toppen.

Cap Ferrat - Kustvandring

Vandringen börjar i Villefranche-sur-mer och följer sedan halvön kallad Cap Ferrat. Vandringens östra sidan passerar genom båtmarinan och en del bebyggelse och den västra sidan följer naturen och havet. Vi tycker att man bäst börjar med den östra sidan och sedan njuter av utsikten mot Villefranche "på vägen hem". Villefranche är väldigt mysig och att avsluta vandringen med ett glas på kajen är att rekommendera. Mitt på halvön ligger Villa Ephrussi de Rothschild. Av namnet förstår ni att det är en minsta sagt påkostad fastighet och man kan mot en entréavgift besöka den fantastiska parken.  Vandringen är mycket enkel och det är perfekt med en picnic längst ut på udden.

Upp/Nedgång: 0 M

Tid: Ca 3 timmar om man går från Villefrance och tillbaka.

Bargemon - Utsiktspunkt 1032 m

Tag bilen till Bargemon och välj route de Bravés D25 mot Bargème. Åk ca 2,5 km mot Col du Bel Homme. Vid en skarp vänsterkurva tag höger in på en grusväg och parkera bilen direkt. Där finns en tavla som visar vandringen (se nedan bild). I början följer man en grusväg och ser snart en klippa som man skall passera bakom upp på en platå, Håll er på vägen då det är militärt område! Efter en kortare bit uppe på platån kommer ni till en skylt som visar er vänster upp mot Table d'orientation 1032m. Uppe vid utsiktspunkten kan ni se vilda får och getter och säkert känna en skön lite svalare bris! Välj sedan samma väg ned igen.

Upp/nedgång: 400 m

Tid: ca 1 tim 15 min upp och lite mindre ned

Le Chiran

En höghöjdsvandring i området kring Gorges du Verdon. Vi når en topp på 1909 möh med makalös utsikt mot alper och Italien och hela vägen ned till havet. Bilresan till startpunkten tar ca 1,5H och är ett äventyr i sig. Vi njuter under bilresan av Gorges du Verdon norrsida och av känslan av att ha lämnat medelhavet och närmat oss alperna. Bilresan sker delvis på små, rätt dåliga vägar så ta inte den låga sportbilen men en vanlig funkar bra! Ställ in Google på Les Chauvets och parkera vid det lilla kapellet. Sedan är det bara att ta sikte på Le Chiran, man ser toppen hela vägen men det är också tydligt skyltat. Observera att det är kyligare på toppen så en extra tröja är ett hett tips. Efter att ni nått upp kan ni också njuta av den helt osannolika utsikten från utedasset! Vandringen sker mest på grusade stiger men också på sköna sommarängar.